khbpk4U khbpk4U khbpk4U
Tuesday, April 29, 2014
Saturday, April 26, 2014
Modul Sit-in Pengiraan Kos
MODUL PENGAJARAN & PEMBELAJARAN KEGUNAAN
GURU WAKTU SIT-IN
KEMAHIRAN
HIDUP BERSEPADU ( KHB )
BULAN : MEI MINGGU
: 3
Tarikh :
|
Waktu / Masa :
|
Nama Guru Sit In :
|
Hari :
|
Mata Pelajaran :
KHB (Teras)
Tingkatan
: 3
Tempoh Masa : 30 minit pelajar buat latihan
10 minit guru
bincang jawapan dengan pelajar
Tajuk : Reka
Cipta
Objektif P & P : i).
Mengira kos pengeluaran projek dengan betul. ( KBAT)
Arahan :
Mengira kos jualan berdasarkan maklumat yang diberikan.
Maklumat
bagi pengeluaran 50 bungkus nasi lemak
selama 3 jam.
Bahan-bahan:
|
RM
|
Kertas minyak
|
4.00
|
Beras
|
10.00
|
Bawang
|
4.00
|
Ikan bilis
|
10.00
|
Cili
|
2.00
|
Telur
|
12.00
|
Bilangan pekerja
|
2 orang
|
Kadar upah
|
RM5 /jam
|
Bil air
|
2.00
|
Bil elektrik
|
10.00
|
a.
Kirakan kos upah bagi penghasilan projek di
atas.
b.
Kirakan jumlah kos overhed bagi Nasi Lemak di atas.
c.
Berapakah kos pengeluaran bagi se unit Nasi
Lemak ?
JAWAPAN
MODUL PENGAJARAN &
PEMBELAJARAN KEGUNAAN GURU WAKTU SIT-IN
PANITIA KHB
Bulan :Mei Minggu :3
Maklumat
bagi pengeluaran 50 bungkus nasi lemak
selama 3 jam.
Bahan-bahan:
|
RM
|
Jumlah (RM)
|
Kertas
minyak
|
4.00
|
Kos bahan
=4+10+4+10+2+12
=RM 42.00
|
Beras
|
10.00
|
|
Bawang
|
4.00
|
|
Ikan
bilis
|
10.00
|
|
Cili
|
2.00
|
|
Telur
|
12.00
|
|
Bilangan
pekerja
|
2 orang
|
Kos Upah
=RM5 X 2 orang X 3 jam
= RM30.00
|
Kadar
upah
|
RM5 /jam
|
|
Bil air
|
2.00
|
Kos
overhed = 2.00 + 10.00
= RM12.00
|
Bil
elektrik
|
10.00
|
a.
Kirakan kos upah bagi penghasilan projek di
atas.
=RM30.00
b.
Kirakan jumlah kos overhed bagi Nasi Lemak di atas.
= RM12.00
c.
Berapakah kos pengeluaran bagi se bungkus Nasi
Lemak ?
Kos pengeluaran bagi 50 bungkus nasi lemak
= (kos bahan +
kos Upah + kos Overhed)
= RM
(42.00 + 30.00 + 12.00 )
= RM84.00
= RM84.00
Kos
pengeluaran bagi se bungkus nasi lemak ialah
= RM 84.00/50
= RM1.68
Friday, April 25, 2014
Latihan soalan HOTS
Bahagian
teras : Elektrik T1
Soalan HOTS
Lampu pendarfluor
Lampu pijar
|
Rajah 1
1
Mengapakah
lampu pendarfluor lebih baik digunakan jika dibandingkan dengan lampu pijar?
……………………………………………………………………………..
2
Wayer kupurm selalu
digunakan dalam pendawaian elektrik.
Jelaskan fungsi wayer kuprum dalam
pendawaian
elektrik ?
...............................................................................................................................
3
Semasa anda memasak nasi tiba-tiba berlaku
linta pintas . Apabila diperiksa periuk nasi tidak rosak.
|
a.
Namakan komponen yang
melindungi periuk nasi di atas.
....................................................................................................................................
Terangkan
bagaimana komponen tersebut berfungsi ?
.......................................................................................................................................
Soalan HOTS
Jawapan 1 :
menjimatkan tenaga
Jawapan 2 : wayer kuprum adalah bahan pengalir yang baik.
Jawapan 3 a. fius
kartrij
Jawapan 3 b: fius kartrij akan melebur apabila berlaku
linta pintas.
|
Thursday, April 24, 2014
PEMETAAN BAND BERDASARKAN TAJUK ( KHB PK ) - mulai 1 April 2014
BIL
|
BULAN
|
TAJUK
|
BAND
|
JUMLAH
|
DESKRIPTOR
|
1
|
JAN
|
Elektrik
|
B1
|
1
|
Menyatakan tentang asas
elektrik dengan memberikan dua jenis motor dan arah pusingan motor DC.
|
B2
|
1
|
Menerangkan tentang asas
elektrik dengan menjelaskan mekanisme penghantaran kuasa motor DC.
|
|||
B3
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang asas elektrik dengan membaca meter kWj dan mengira 1 kos penggunaan tenaga elektrik
(mengira1 :
Menggunakan dua kadar tariff )
|
|||
B4
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang asas elektrik secara sistematik dengan mengira kos
penggunaan tenaga elektrik mengikut prosedur2
(prosedur2 :
Mengira mengikut kaedah yang betul.
)
|
|||
B5
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang asas elektrik secara berinisiatif dengan mengira kos
penggunaan tenaga elektrik dengan daya
usaha2
(daya usaha2
: Pengiraan yang tepat.
)
|
|||
2
|
FEB
|
Tempat Kediaman
|
B1
|
1
|
Menyatakan tentang tempat
kediaman dengan memberikan tiga jenis ruang, dua faktor keselesaan dan dua
jenis pembersihan.
|
B2
|
1
|
Menerangkan tentang tempat
kediaman dengan menjelaskan dua jenis ruang dan fungsinya, dua faktor
keselesaan dan dua jenis pembersihan
|
|||
3
|
FEB -MAC
|
Elektronik
|
B3
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang asas elektronik dengan membentuk semua kaki komponen,
memasang semua komponen dan memateri semua kaki komponen berpandukan lukisan
bergambar.
|
B4
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang asas elektronik secara sistematik dengan memateri semua
kaki dan tamatan komponen mengikut prosedur3
(prosedur3 :
Komponen berkutub dipasang mengikut kekutuban dan kaedah pematerian yang
betul.
)
|
|||
B5
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang asas elektronik secara
berinisiatif dengan
memateri semua kaki dan tamatan komponen elektronik dengan daya usaha3
(daya usaha3
: Sempurna: (i) Pematerian
kemas (ii) Pematerian kukuh
)
|
|||
4
|
APR-MEI-JUN
|
Reka Cipta
|
B3
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang reka cipta dengan
menghasilkan projek reka cipta 1
(reka cipta 1
: Menghasilkan produk baharu atau
inovasi daripada produk sedia ada. )
|
B4
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang reka cipta secara sistematik
dengan menghasilkan projek reka
cipta mengikut prosedur 1.
( prosedur 1 : Membuat projek berdasarkan lakaran.
)
|
|||
B5
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang reka cipta secara berinisiatif
dengan menghasilkan projek
reka cipta dengan daya usaha1
( daya usaha 1 : Menyelesaikan
masalah )
|
|||
B6
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang reka cipta secara kreatif dan
inovatif dengan
menghasilkan projek reka cipta yang mempunyai nilai tambah 1
( nilai tambah 1
: Penambahan bahan atau idea yang berfungsi dan mampu menggambarkan
idea tersendiri murid.)
|
BIL
|
BULAN
|
TAJUK
|
BAND
|
JUMLAH
|
DESKRIPTOR
|
5
|
JUN-JULAI-OGOS
|
Simpan Kira
|
B3
|
1
|
Mengaplikasikan
pengetahuan dan kefahaman tentang simpan kira dengan menyediakan Imbangan
Duga1 berbentuk T, Akaun Perdagangan1, Akaun Untung Rugi1 dan Kunci Kira-Kira1
bentuk T.
( Imbangan Duga1, Akaun Perdagangan1,
Akaun Untung Rugi1, Kunci Kira-kira1
: Semua butiran perlu dicatatkan.
|
B4
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang simpan kira secara sistematik dengan menyediakan
Imbangan Duga bentuk T, Akaun Perdagangan, Akaun Untung Rugi dan Kunci
Kira-kira bentuk T mengikut prosedur5
(prosedur5
: Imbangan
Duga (Butiran dan nilai didebit dan dikreditkan serta dijumlahkan dengan
betul)
: Akaun
Perdagangan (Menunjukkan pengiraan Kos Belian, Kos Barang Untuk Dijual, Kos
Jualan, Untung/Rugi Kasar)
: Akaun
Untung Rugi (Semua butiran dan Untung/Rugi Bersih dicatat di ruang yang
betul)
: Kunci
Kira-kira (Mencatat Aset, Liabiliti dan Ekuiti Pemilik pada kedudukan yang
betul)
|
|||
B5
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang simpan kira secara berinisiatif dengan menyediakan Akaun
Perdagangan, Akaun Untung Rugi dan Kunci Kira-kira dengan daya usaha 4
(daya usaha 4
:Semua butiran dan nilai dicatat dengan betul, format yang betul serta
jawapan yang tepat. )
|
|||
6
|
OGOS
|
Pengenalan Kepada Pemasaran
|
BI
|
1
|
Menyatakan tentang
pengenalan kepada pemasaran dengan memberikan tiga aktiviti.
|
B2
|
1
|
Menerangkan tentang
pengenalan kepada pemasaran dengan menjelaskan pemasaran dari segi fungsinya.
|
|||
B3
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang pengenalan kepada pemasaran dengan mengaitkan kos
pengeluaran dengan penentuan harga 1
( penentuan harga 1 : Menentukan harga jualan
berdasarkan kos pengeluaran dengan peratus keuntungan yang dikehendaki.)
|
|||
B4
|
1
|
Mengaplikasikan pengetahuan
dan kefahaman tentang pengenalan kepada pemasaran secara Sistematik dengan
mengaitkan kos pengeluaran dengan penentuan harga mengikut prosedur 4
( prosedur 4
: Menunjukkan jalan kerja mengira nilai jangkaan untung dan harga
jualan serta jawapan yang tepat.
)
|
|||
7
|
OGOS
|
Konsumerisme
|
B1
|
1
|
Menyatakan tentang
konsumerisme dengan memberikan lima hak pengguna dan tiga anggungjawab pengeluar kepada pengguna.
|
B2
|
1
|
Menerangkan tentang
konsumerisme dengan menjelaskan tiga hak pengguna.
|
|||
|
|
|
|
23
|
|
Subscribe to:
Posts (Atom)